«وکس» چیست؟ انواع، خصوصیات و کاربردهای وکس

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    ویکی پلیمر
    من هستی هستم، دانشجوی پلیمر، برعکس اغلب دانشجوها که خیلی به رشته دانشگاهیشون علاقه ندارن من همیشه عاشق این حوزه بودم و از خوندن و نوشتن تو این زمینه لذت میبرم. تو ویکی پلیمر، مقالات و موضوعات مرتبط با پلیمر رو قرار میدم، با هم یاد میگیریم و با هم رشد میکنیم.

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 72
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 5
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 30
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 3
    آي پي امروز آي پي امروز : 2
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 10
    بازدید هفته بازدید هفته : 145
    بازدید ماه بازدید ماه : 145
    بازدید سال بازدید سال : 809
    بازدید کلی بازدید کلی : 2299

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.117.182.179
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ویکی پلیمر و آدرس wikipolymer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

«وکس» چیست؟ انواع، خصوصیات و کاربردهای وکس

وکس چیست؟


وکس ‌ها، دسته متنوعی از مواد آلی با زنجیره های نسبتاً بلند هستند که در دمای محیط جامد بوده و در دمای بالاتر به مایع تبدیل می‌شوند. این ماده از نفت خام بدست می‌آید، اما به این معنی نیست که تمامی پالایشگاه‌های نفتی آن را تولید می‌کنند. ترکیب شیمیایی وکس ها متعدد و بسیار پیچیده بوده به طوری‌که این مواد از یک یا چند نوع مولکول مشابه با وزن‌های مولکولی متفاوت تشکیل شده که توزیع وزن مولکولی در آن‌ها گسترده است و بجای نقطه ذوب یک محدوده دمایی ذوب دارند.
ویژگی‌ها

وكس هاي هيدروكربني، به صورت شيميايي قابليت اصلاح دارند تا منطبق با نيازهاي بازار شوند. يكي از روش‌هايي كه به طور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گيرد، در گام اول، اكسيداسيون آن‌ها در حضور يا در غياب كاتاليست است، که در این مرحله معمولاً عدد اسيدي محصول كمتر از ۳۰ و عدد صابوني آن بيشتر از ۲۵ خواهد شد. گام ديگر، واكنش با يك پلي‌كربوكسيليك اسيد، مثل مالئيك اسيد، در دماي بالا است؛ در حقیقت وكس اكسيدشده با گروه‌هاي كربوكسيليك در واكنش‌هايي چون صابوني‌شدن و استري‌شدن، مي‌تواند بيشتر اصلاح شود. وكس اكسيدشده در آب با استفاده از مواد فعال سطحي يا صابون‌هاي ساده به راحتي تعليق مي‌شود، بنابراين می‌توان به طور گسترده در بسياري از كاربردهاي پوشش‌دهي و پوليش از آن سود برد.

سیال‌بودن وکس تحت تاثیر تغییرات دمایی آن است؛ به گونه‌ای که بعد از نقطه ذوب به‌شدت جریان می‌یابد. محدوده نقطه ذوب محصول بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده که با افزایش دما منبسط و با کاهش دما منقبض می‌شود.

خواص مكانيكي این مواد مانند مدول الاستيك و استحكام فشاري در مقايسه با ساير افزودنی‌ها كم بوده و تمامی اين خواص به طور محسوس بستگي به دما دارد به عنوان مثال با افزايش دما، انعطاف پذيري این ماده افزايش مي‌يابد. انعطاف پذيري وکس‌های با محدوده ذوب گسترده تر، بیشتر از حالت محدوده ذوب متمرکزتر است. و در آخر اگر این ماده خيلي خالص و پالايش شده تولید شود، كاملاً شكننده خواهد بود.
انواع وکس

از انواع وکس ها می‌توان به سه گروه وکس پلی اتلین، وکس پارافین و وکس میکروکریستالین اشاره کرد. این نوع وکس ها به گونه ای هستند که می‌توان از آن‌ها در بازه‌های گسترده‌ای از مشخصه‌های فیزیکی دلخواه بهره برد.


۱–وکس های پلی اتیلنی

پلي‌اتيلن‌هاي با وزن مولكولي خيلي پايين (متوسط وزن مولكولي عددي Mn كمتر از ۱۰۰۰۰) خواص وكس مانند دارند. این ماده، ماده ای نیمه بلوریست كه خواص مكانيكي آن همانند پليمرهاي گرمانرم و به‌وسيله نوع و درصد كريستال كنترل مي‌شود و به عنوان یک محصول جانبی از تولید پلی ‌اتیلن در مجتمع‌های پتروشیمی بدست می‌آید. از این محصول به شکل گسترده‌اي در صنايع مختلف براي كاهش گرانروي به كار برده مي‌شود.

۲–وکس های پارافینی

مشخصه‌ی این دسته مواد، کریستال‌های فرم‌گرفته و درشت است که در آن تمامی اتم‌های کربن موجود، با پیوندهای ساده به یکدیگر متصل‌اند. این ماده طی عملیات پیچیده‌‌ای که شامل نفت‌زدایی، کریستاله‌شدن، افزودن حلال‌ها و بسیاری مراحل دیگر است، به شکل ماده‌ای سفید رنگ و بی‌بو و بدون طعم به نام پارافین در می‌آید. پارافین وکس به عنوان یک محصول جانبی در پالایشگاه‌های تولید روغن به دست می‌آید و بسته به نوع برش نفتی روغن پالایش‌شده، دارای گریدهای مختلفی است.

۳– وکس های میکرو کریستالین

میکروکریستالین‌ها، وکس‌هایی با نقطه ذوب بالاتر و کریستال‌های نامنظم و کوچک هستند. ساختار این ماده از هیدروکربن‌های اشباع‌شده و همچنین آلکان‌های نرمال است.

از نگاه تولیدکنندگان، وکس‌ها بر اساس درصد خلوص آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه اول، وکس پارافینی تمام‌تصفیه که درصد روغن آن کمتر از ۵ درصد است و گروه دوم وکس میکروکریستالین تمام‌تصفیه که درصد روغن آن کمتر از ۳ درصد است.

 

کاربرد وکس


وكس ها را از نظر كاربرد مي‌توان در حالت‌های زیر طبقه‌بندي كرد:

    استفاده به عنوان مواد پايه يا افزودني براي مشاركت، بهبود و اصلاح در خواص محصول نهايي
    استفاده به عنوان پراكنده‌كننده‌ی رنگ‌دانه‌ها و افزودني براي جوهر و پوشش‌ها، پلاستيك‌ها، مواد آرايشي، تونرها و چسب‌ها
    استفاده به عنوان روان‌کننده خارجی در پلاستیک‌ها به طور مثال در فرآیند اکستروژن و کلندرینگ PVC
    استفاده در شمع‌های تزیینی و درمانی که یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین مصارف وکس هاست.
    استفاده به عنوان روکش محصولات خوراکی، آرایشی، صنایع بسته‌بندی و مبلمان و … زیرا وکس‌ها مانع از عبور آب شده و تنها اکسیژن را از محصول عبور می‌دهند.

از دیگر مصارف آن‌ها می‌توان به کاربرد در صنایع تایر و لاستیک، پولیش، جوهر مرکب، قالب‌گیری، آدامس، مواد آرایشی و بهداشتی و … اشاره کرد.

 

منبع: https://shamsjavid.com/blog/what-is-wax-types-characteristics-applications/



تاریخ ارسال پست: چهار شنبه 17 دی 1399 ساعت: 8:27
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: